Liberal budget för region Jönköping 2025

Liberalerna tar strid för en bättre sjukvård och för ungas hälsa

Onsdag 28 augusti 2024

Den 27 augusti gick budgetfullmäktige av stapeln i region Jönköping. Där tog Liberalerna strid för sin budget. Majoriteten levererar inte det invånarna i region Jönköping förtjänar. Våra prioriteringar är mycket tydliga. vi satsar på sjukvården, ungas hälsa, klimatet och kollektivtrafiken.

Sjukvården

Rätt vård i rätt tid för varje patient, det är grunden i liberal sjukvårdspolitik. Vi vill att varje individ får hjälp, tröst och stöd, och att alla som arbetar inom vården har en god arbetsmiljö. Därför har vi satsat mycket, och fortsätter satsa mer, på svensk sjukvård.

För att ge länets invånare den vård de förtjänar satsar Liberalerna på att regionens kompetenta personal ska få fler kollegor. Därför vill vi se att anställda ska få lön utefter kompetens och skicklighet, vi vill också återinföra vårdbiträden, för att avlasta andra anställda och se till att mer fokus kan läggas på patienterna.

Ungas psykiska hälsa

Det finns ett glapp i vården som gör att unga hamnar mellan stolarna. Liberalerna anser att region och kommun tidigare i barns liv behöver se och möta signaler på ohälsa genom väl utarbetade strategier för hälsofrämjande arbete och tydliga ansvarsroller när ohälsa uppstår.

Liberalerna vi vill redan i tidig ålder förebygga barn och ungas psykiska ohälsa genom olika insatser.  Vi vill bland annat att barn och föräldrar ska erbjudas återkommande hälsosamtal i vårdens regi och att det anordnas återkommande föräldrakurser för att föräldrar ska få verktyg i att stötta sina barn.

Klimatet

Regionen ska främja den gröna omställningen och att satsa på klimat- och miljövänliga alternativ när regionen köper saker är mycket viktigt. En välfungerande kollektivtrafik är mycket viktig för att regionen ska klara av att hålla sin koldioxidbudget.

Kollektivtrafiken

Landsbygden behöver ha bra förutsättningar för kollektiva resor. Vi vill bygga ut anropsstyrd trafik för att om möjligt ersätta annan linjelagd kollektivtrafik på linjer där det är svårt att få tillräckligt med resenärer för ekonomisk bärighet. Vi vill också inrätta en busslinje mellan Eksjö och Värnamo. Det ska gå att resa i hela länet.