Vi måste se de anhöriga

Tisdag 10 december 2019

Familjer ser olika ut, men behöver alla stöd när livet går sönder. Anhöriga är nyckelpersoner för sköra människor. Samtidigt tärs de ofta av sin näras sjukdom. Osynliga anhöriga blir morgondagens patienter: fortfarande blir var fjärde anhörig själv sjuk.

Vi liberaler vill öka kunskapen om anhöriga i hela samhället och förebygga utmattning. Enkla kontaktvägar mellan anhöriga och personal behöver utvecklas och goda erfarenheter spridas. Anhöriga måste också enkelt kunna få kontakt med andra i liknande situation.

Vi liberaler har drivit på för en nationell anhörigstrategi. När regeringen nyligen sjösatte en sådan fanns dock ett stort problem: den var enbart tänkt att omfatta anhöriga till äldre personer. Anhörigföreningar och övriga civilsamhället protesterade och det gjorde även vi. I en kritisk interpellation till socialminister Lena Hallengren krävde vi förklaringar och svar.

Regeringen vände! Att fatta kloka, genomtänkta beslut är viktigt som förtroendevald. Att kunna lyssna, ta till sig, väga argument och ändra ståndpunkt när det behövs är minst lika viktigt, men alldeles för ovanligt. Heder åt socialminister Lena Hallengren.

En nationell anhörigstrategi måste se, stötta och lyfta alla anhöriga som vårdar en nära. Nu kommer den att göra det.

Det finns dock många fler förbättringar att genomföra, och allra mest osynliga är barn som är anhöriga. Idag har minst 60 000 barn i Sverige en förälder med allvarliga beroendeproblem. I detta nu undrar barn om någon kommer ihåg att laga mat åt dem i dag. Imorgon väcker tonåringar sina föräldrar och lägger fram hjälpligt rena kläder. De här barnen orkar inte lära sig i skolan. Förutom risken att själva utveckla ett beroende dör de i självmord, olyckor eller våld nära tre gånger så ofta som andra barn i samma ålder. Barnen måste stöttas. Någon måste få ansvaret att prata med deras föräldrar om föräldraskap och hur barnen drabbas. Barnfamiljer där det förekommer missbruk ska ha ovillkorlig rätt till familjestöd, och vi vill att socialtjänsten ska kunna tvinga föräldrar att genomgå beroendevård om deras beroendesjukdom skadar barnen.

Alla måste våga möta ett barn som har det svårt. Alla måste se en vuxen som hjälper och själv behöver hjälp. Anhöriga och anhörigvårdare måste synliggöras och stöttas, det är en liten kostnad, men en mycket viktig investering.

Lina Nordquist, riksdagsledamot, socialpolitisk talesperson (L)

Jimmy Ekström, regionråd (L)

Runar Eldebo, vice ordförande medborgarnämnden Värnamo (L)